پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
02:55 | | فجر 38

روزنوشت فجر ۱۰| به سوی پایان خوش

روزنوشت فجر ۱۰| به سوی پایان خوش

سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با اکران سه فیلم «سینما، شهرقصه» ، «خورشید» و « پسرکشی» به پایان رسید تا همه نگاه‌ها به روز اختتامیه و معرفی برندگان این دوره از حاضران در بخش مسابقه باشد. در دهمین روز جشنواره سه کارگردان با سبک و دنیای متفاوت آثارشان را روی پرده نمایش بردند و شاید این «خورشید» آخرین ساخته مجید مجیدی بود که به عنوان نقطه عطف روزآخر در جشنواره بیشتر مورد توجه قرار گرفت. هرچه بود پایان‌بندی جشنواره فیلم فجر سی هشتم با این سه فیلم  شکل گرفت. نکته جالب دیگر امروز حضور جواد عزتی با پنجمین فیلمش در جشنواره بود تا عنوان پرکارترین بازیگر امسال را به خودش اختصاص دهد.

 

ورق زدن تاریخ روی سلولوئید

«سینما شهر قصه» اولین فیلمی بود که در آخرین روز از جشنواره فیلم‌فجر به نمایش درآمد.
روایت تاریخ‌معاصر پیش از انقلاب تا امروز از دریچه سینما؛ یک فیلم با درون‌مایه طنز و مضمونی عاشقانه.
این فیلم یکی از پربازیگرترین فیلم‌های سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است که مرحوم جمشید مشایخی نیز در آن ایفای نقش کرده است. کیوان علی‌محمدی و علی اکبر حیدری «سینما شهر قصه» را به صورت مشترک کارگردانی کرده‌اند.
حامد کمیلی بعد از ایفای نقش در فیلم «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» دومین حضور خود را در سی وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تجربه کرده است. هدیه تهرانی دیگر چهره حاضر در این فیلم است.
این فیلم را می‌توان به دلیل نگاه نوستالژیک طنزآمیزی که به تاریخ سینمای ایران دارد و تعریف موقعیت هایی بین جهان واقعی و دنیای فانتزی از متفاوت‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره دانست.

 

بچه‌های خیابان

بچه‌ها در خیابان خیلی زود بزرگ می‌شوند ، آنقدر این سرعت رشد در کف آسفالت و روی ناهمواری‌های دیوار زیاد است که آنها زودتر از آنچه باید، عاشق می‌ شوند، به بلوغ می‌رسند و حتی خیلی زود پیر می‌شوند.علی قهرمان داستان خورشید بچه بااستعدادی است مثل سه دوست دیگرش، اما جنس استعدادش  فرق دارد. استعداد ویژه او در مردانگی زودرس است و می‌خواهد زندگی‌اش را نجات دهد، مادرش را از آسایشگاه روانی بیرون بیاورد و به دوستانش کمک کند تا فلافل فروشی و گیم نت رویاهایشان را راه بیاندازند. او به خاطر همین جاه‌طلبی است که وقتی روبروی هاشم خلافکار پیر می‌نشیند، می‌پذیرد که برایش گنج را از زیرزمین مدرسه خارج کند. علی کار را با دوستانش آغاز می‌کند اما آنها یکی یکی می‌روند اما هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد.
او در عملیات تغییر زندگی‌اش از فقر به بی نیازی مالی، شکست می‌خورد و تا سرحد مرگ هم می‌رود اما در نهایت می‌فهمد که برای زنده ماندن و زندگی کردن می‌تواند جایی خارج از دنیای بی رحم خشونت و خلافکاری بدرخشد.

 

زخم هایی از دنیای مردسالارانه

«پسرکشی» ساخته  محمدهادی کریمی فیلمی است که برپایه‌های داستانی از دوران جدی مردسالارانه در ایران سوار شده است. ژاله صامتی در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که به دلیل به دنیا آوردن چهار دختر قربانی قوانین مردسالارانه ای می‌شود که تا چند دهه قبل در بخش سنتی جامعه حکمفرما بوده است. او برای نجات زندگی‌اش دست به کار می‌شود. در حدود سه دهه بعد که او دوران میانسالی را می‌گذراند عواقب اعمال انتقامی‌اش به سراغش می‌آید آن هم درحالی که تنها پسرش را در خطر می‌بیند.

 

یک پایان سینمایی

با پایان اکران فیلم‌های جشنواره سی وهشتم اسامی نامزدهای بخش مسابقه اعلام شد. نگاهی به اسامی نامزدهای حاضر در بخش‌های مختلف چند نکته جالب را نشان می‌دهد از جمله تنوع فیلم‌ها و نامزدها. با وجود اینکه در جشنواره امسال برخی نام‌های مطرح سینما حضور داشتند و حتی پیش از آغاز رقابت انتظار می‌رفت که شانس‌های سیمرغ اغلب از بین این فیلم‌ها باشند اما حضور نامزدهایی از فیلم‌هایی چون «تومان»، «ابربارانش گرفته»، «سینما، شهرقصه»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» در کنار فیلم‌هایی چون «خورشید»، «خروج»، «درخت گردو» و … ترکیب جالبی را در رقابت برای کسب سیمرغ در بخش‌های مختلف به وجود آورده است. این می تواند به این معنا نیز باشد که ترکیب هیات داوران در نهایت به تصمیماتی سینمایی منتج شده است.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.